Sidor

fredag 18 maj 2012

Skithus pedagogik

Olika lärtyper, kallar detta även för skithus pedagogik..... Knud Illeris beskriver på ett utmärkt sätt olika typer av lärande, något som jag har funderat på tidigare och haft en strategi för. I vardagliga diskussioner har jag kallat det skithus pedagogik. Till lite finare orden och de "rätta" orden. Kumulativt lärande = mekaniskt lärande, att lära sig något för att kunna använda under en given situation. Situationen skapar ett mentalt mönster i hjärnan som gör att vi kommer ihåg denna kunskap vid exakt rätt tillfälle. Typer av kumulativt lärande är glosor, ramsor etc etc Assimilativt lärande är den vanligaste typen av lärande i vardagen. Sinnesintryck och ny kunskap införlivas och anpassas till redan befintlig kunskap och mentala scheman i hjärnan. Kom ihåg regel för att koppla ihop olika typer av kumulativt lärande är ett exempel. Matematik där man lär matematik som bara kopplas till just ämnet matematik är assimilativt. Ackommodativt lärande innebär att vi skapar nya mentala scheman med nya upplevelser och kunskaper. Matematik kunskapen ligger inte längre knuten till ämnet matematik, utan finns där och kan användas inom många olika ämnen som fysik. Två personer kan kunna samma sak t.ex räta linjens ekvation. En kan bara använda ( komma ihåg) den när vi räknar matematik. Andra personen ser tabellvärden och förstår att här kan jag använda räta linjens kunskap för att interpolera fram mellanvärden i tabellen. Kan bägge då räta linjens kunskap???JA och NEJ säger jag... Transformativt lärande svåraste och jobbigaste formen av lärande. En personlighetsföränding krävs... ändrar helt inställning till något, förstår det på ett helt nytt sätt och agerar utifrån det utan att tänka på det. Ny kunskap värderas utifrån denna nya värdegrund. Tänk att någon har lärt sig jämlikhet och agerar utifrån den kunskapen på ackommodativ nivå i sitt yrkesliv och privatliv. Kan sociala regler och tillämpa på ett brett plan och i nya situationer. Personen som lärt sig kunskapen assimilativt kan tillämpa det t.ex när det gäller yrkessituation, men brister när det kommer nya annorlunda situationer. Tranformativt lärande innebär att personen inte tänker på det, bara agerar utifrån sin egen värdegrund och det blir "rätt" i alla situationer. Varför är detta viktigt att ha med sig vid utbildning ??? Jo läromålet måste kopplas till en typ av lärande för att få önskad effekt. Utbildning i jämlikhet på en arbetsplats som bygger på assimilativa läroprocesser.........leder till.....ja se ovan, ackommodativt lärande leder till.....tranformativt lärande leder till.................fundera vidare på om en broschyr om jämlikhet och skriva på en policy förändrar något på en arbetsplats. SKITHUS PEDAGOGIK var dagens ord.... Vad säger Ei saa peittää dig ? Tänkte du på toaletter i idrottshall och värme element ? Om jag ber dig prata finska säger du ? yksi , kaksi , kolme eller kanske vetsa eller niven. Varför tänkte du inte Ei saa peittää som är den enda riktiga meningen du troligen kan ??? Tråkiga stunden på toaletten ger en motivation till lärande, kopplingen som lärande gör är till elementet och den situation lagras i mentala schemat.......... Du är just lärt något kumulativt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar