Sidor

torsdag 26 januari 2012

Genus pedagogik

Är det någon del inom pedagogiken, som är kontroversiell och laddad med många känslor och egna värderingar, så är det frågor om genus.
lätt är att försöka koppla ihop genus och intelligens. Skönt att forskning på området visar att det inte finns några genus skillnader här. Stora individuella skillnader finns dock beroende på vad man ser som intelligens.
Överraskande så har flickor och pojkar samma förmåga visar forskningen. Intressant är att vi har lite olika förmågor. Flickor tenderar att bli brett analytiska, medan pojkar blir specialiserade på smalare områden. Vidare utvecklar flickor oftare sociala nätverk.I relation till lärare betonar flickor den personliga relation ( lära känna och förstå) och blir ofta ”hjälplärare” och sätter andras behov före sitt egna. Pojkar betonar sociala positioner och sitt eget lärande.

Ett väl debatterat ämne är sär- eller samundervisning. Finns olika argument för bägge och feminist förespråkare har förespråkat flickskolor där flickor skulle få ta plats i sociala rummet.
Nu är studierna lite åldriga och jag tror att idag finns inte samma gamla problem att pojkar tar all plats i sociala rummet. Framtiden och e-learning blir en jämställdhetsreform.
Faktiskt mycket mer än så, för ser vi individen och inte ett kön. Öppnas här möjligheter för alla individer att mötas på samma spelplan. Så var det inte när jag gick i en fysisk skolmiljö, vi som var "sportkillar" fick ta plats på andras bekostnad................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar