Snart klar med uppsatsen i pedagogikkurs 2.
delar med mig av slutsatsen som den ser i version 1.
I dagens samhälle råder ett nära samband mellan kunskap och makt. Synen på vad som är sann kunskap och viktig kunskap blir en maktfaktor inom samhället. De grupper som äger denna agenda och kan sätta normen har makten över skolan. I rådande industrisamhälle är det företrädare för industrins behov som äger denna agenda. Skolan har skapats utifrån detta och då blir resultatet de fem maktbegrepp som Persson (Persson, 2003) beskriver inom dagens skola. Personligen ser jag här främst industrins behov av att frigöra föräldrar för lönearbete och att sortera och rangordna ungdomar som väldigt framträdande. För individer som inte följer normen blir detta ett förtryck på många olika fronter där jag tyvärr tror att många pedagoger bidrar till dålig självkänsla som i sin värsta form blir en självupplevd, självuppfylld profetia om att inte kunna, vara dum och värdelös. Kanske utan vetskap hos många pedagoger har deras maktutövning här väldigt stor påverkan. Intressant jämförelse blir med operaföreställningen Othello av Shakespeare. Othello lider av svartsjuka och genom att Iago ger näring till denna genom olika metoder bryts Othello ner och till sist dödar han sin hustru Desdemona. På samma sätt kan skolan ge näring till dålig självkänsla, känsla av tvång och förnedring hos eleverna. Om vi försöker blicka in i framtiden och hur den ser ut kan vi vara på väg in i ett nytt samhälle, mediasamhället. I mediasamhället kommer helt nya saker att vara den rådande hegemonin, andra krav kommer ställas på individer, rangordning kan komma att ske enligt attentionsvärde istället för klass, pengar, arv. Mångkulturell med brett kontaktnät över jorden eller iaf färdighet i flera språk blir en attraktiv kunskap. Vi är redan på väg dit idag skulle jag vilja säga, 17 åriga tjejer ser sig som världsmedborgare. Ericsson (Bard) sa upp en mängd ingenjörer för att gruppen var för homogen. Runt om i samhället pratas om att en mångkulturell bas, språk är en tillgång på arbetsmarknaden. Inom Chalmers sjökaptensutbildningar där jag är verksam skissas i dagarna på ett internationellt utbyte av studenter. Kursens syfte är att öka just den kulturella och språkfärdiga kunskapen. Den kursen då bli valbar och troligen grädden på moset för duktiga studenter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar