Söndag eftermiddag och skriver ihop en liten uppsats om skola & makt.
Olika maktperspektiv som finns inom skolan och påverkar olika individer inom skolan eller insitutionen som det rent objektiv skulle kunna jämföras med.
Rent objektivt stämmer skolan in på Zerubavels beskrivning av vad en totalitär institution är. Syftet i dessa totalitära institutioner är VÅRDA,FOSTRA och KONTROLLERA klienter.
Vidare kan man hos Foucalt finna att fängelse egentligen inte är så mycket annorlunda än en en hårdare skola med strängare regler.
Ganska skrämmande känns det när liknelserna är så många, frågan är hur detta påverkar personer inom skolan.
Elever och deras vilja till att tillgodogöra sig kunskap. Att tillgodogöra sig kunskap är något annat än att gå i skolan.
Personalen ( lönearbetare ) som skall vistas och verka i denna miljö. Samtidigt påverka elever och utöva pedagogisk makt. Makt har generellt dessutom ett intressant ansikte som beskrivs av Bourdieu när det kommer till skolan
"...lärardiskurs ska fungera krävs en relation mellan auktoriserad sändare och en mottagare som är redo att mottaga vad som sägs, beredd att tro att vad som sägs är värt att sägas"
Skall bli intressant att fylla på med mer om makt i skolan och vad det innebär för alla personer där!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar